Nak pegi bercuti di Korea, tapi tak tau nak guna agent tour guide yang mana? Boleh baca entry nih !



Assalamualaikum and Hye. 

Ok sebabkan haritu dah update 3 episode tentang pengalaman pergi ke Korea dan ramai yang bertanyakan soalan yang sama,

"Irine pegi Korea guna agent travel guide daripada siapaa?"

Tiga-tiga episode yang u all sendiri boleh baca :-






Haaaa, memandangkan ramai yang tanya dan letih jugak nak jawab jawapan yang sama berulang kali, huhu maka aku buatlah satu entry KHAS untuk u all semua refer. Mana tau waktu sekarang ni tak perlu lagi info ni, tapi akan-akan datang nak pegi Korea trip dan nak tau agent tour guide mana yang service dia bagus, tiptop dan boleh dipercayai !! 



Nami Island, Korea



Sebelum nak pegi Korea haritu, aku banyak jugak survey nak guna agent tour guide mana yang service dia bagus. Semestinya kalau kita nak pegi tempat-tempat yang macamni, kena tengok dulu feedback dan pengalaman customer tu sendiri yang pernah gunakan service tour guide tersebut.  Yelahhh, sekarang ni dah banyak sangat dengar kes-kes menipu dan banyak kali jugak aku terdengar schedule percutian harian sepanjang di Korea tak tersusun, tour guide bawak tempat-tempat yang tak best dan tak menarik,  jadual rushing dan agent membosankan ataupun tak friendly. Tapiiiiiiiii, kali ni aku nak korang semua sebelum nak pegi Korea, gunalah tour guide yang aku gunakan ni. Sangat-sangat aku recommendkan u knoww! Lagi-lagi yang bawak anak-anak kecil macam aku nih. hehe.  Siapa agent tour guide yang aku gunakan tuh? Haa sila baca entry ni sampai habis :p



Kalau pegi bercuti dekat tempat idaman korang, make sure ada gambar yang best-best sepanjang dekat sana. Kalau takde gambar dekat Nami Island ni, memang tak sah. Thank You dekat tour guide kitorang, Wak yang tolong baling-baling daun kering bagi mendapatkan gambar yang menarik masa ni! haha. Fuhhhh tengokkkk, punyalah sporting tour guide kitorang! Bukan takat bawak kitorang tempat best-best, tapi siap tolong macam-macam supaya customer dia tak terlepas moment-moment sepanjang dekat sana.



Nak tau aku ambil pakej bercuti di Korea dengan siapaaaa? 

Ini diaaaaaaaa!

JEJU Tour & Travel 
Boleh "LIKE" siap-siap

Facebook Page : Jeju TnT
Follow Instagram : @jejutourntravel

Bawah ni ialah pakej yang aku ambil

Pakej yang aku ambil (private trip - minimum 4 in group)

Itinerary untuk 6D 5N Seoul + Nami Island 

Pakej termasuk
  • Accommodation 3 Star hotel
  • Airport pickup and transfer (Private MPV)
  • Ferry to Nami Island
  • Public Transport fee (subway, bus)
  • All entrance fee as per itinerary
  • Lunch and dinner 
  • Private Malaysian Tourist Guide
Itinerary boleh custom mengikut guest. Penambahan kos depends pada tempat atau aktiviti yang korang nak request dekat sana. 


Total : RM 1920/pax
 (baby bawah 3 tahun free of charge untuk tour)

Boleh jugak refer pakej di bawah sbb pakej aku ni dah tolak 1 hari sbb 1 hari tu we all kosongkan tanpa guider untuk setelkan kerja dkt sana. 


Pakej yang ditawarkan oleh Jeju Tour & Travel

Lagi ramai korang pegi, lagi lahhhh murahhhh! 
So, kalau pegi Korea, pegi la ramai-ramai, tong-tong dapat murah sikit. Macam aku haritu bawak sekali mak dan ayah pegi bercuti sana :)


Pengalaman aku sendiri ikut pakej Jeju Tour & Travel :-

Aku kenal owner Jeju Tour & Travel ni sebabkan pernah ternampak iklan dia dekat Instagram. Jadi aku pun risik-risiklah dan stalk semalaman. Scroll-scroll semua gambar-gambar Korea dekat Instagram dia. Memang nampak menarikkk! Owner dia lelaki, dan dia sendiri mesra dengan semua customer panggil dia dengan nama gelaran "WAK". hehe.

 Bukan nak bodek, tapi memang best dan berpuas hati. Even mak dan ayah aku sendiri puji sifat Wak, tour guide kitorang nih. See, kalau orang yang berumur macam mak dan ayah aku pun puji sifat Wak, apatah lagi dengan kita yang muda kan? Kata mak ayah aku, Wak ni bagus betul orangnya, tour guide yang sangat rajin, ringan tulang, banyak tolong kitorang angkat-angkat barang. Bukan takat tu je, banyak tolong aku dan suami handle anak-anak. Lagi-lagi yang bawak stroller baby macam aku nih. Turun naik tangga, memang Wak banyak tolong angkatkan. Ada sekali tu, kitorang nak shopping souvenir,  anak aku pulak tengah sedap tidur dalam stroller, Wak offer diri dia tolong jagakan baby aku dan bagi kitorang habiskan masa untuk shopping! hihi. Terharuuu aku dan suami. hihi. 


Ada pun gambarr Wak tolong masa nihh. hehe


Memang aku sendiri akui, tour guide kitorang ni sangat memahami kitorang yang bawak anak-anak kecik pegi bercuti kat Korea. Biasalah, kalau bawak anak-anak kecik, mesti janji berkumpul kat bawah pukul 9 pagi, tapi kitorang laki bini mesti tersasar dan terlambat 30 minit atau sejam macamtu. Awalnya aku serba salah jugak sebab banyak kali lambat, tapi nak buat macam mana, bila nak kena handle anak-anak nih, macam-macam boleh terjadi last minute. Contohnya, dah siap-siap semua nak keluar, tiba-tiba anak pulak berak dan nak kena basuh dan tukar. Tak pun, plan nak sambung keluar pegi jalan-jalan lepas Zohor, sekali anak-anak pulak meragam nak tidur dulu. Semua tu tour guide kitorang faham sebab dia sendiri pun ada anak. hihi. Wak jenis tour guide yang tak memaksa, kalau ada sesuatu yg x boleh nak elak, dia akan consider dan suggest plan lain pulak. hehe. Tu yangg aku suka. 


Bukan tu jer, sepanjang 6 hari 5 malam ikut Korea trip dengan Wak, memang kena banyak berjalan. Walaupun ada public transport, tapi tetap jugak kena berjalan agak jauh. Mak dan ayah aku yang berumur kesian jugak, kadang-kadang Wak sendiri offer kalau tak larat, nak stop duduk-duduk dulu pun boleh sebab kesian dekat mak dan ayah kot-kot letih kan. Ishhh banyak sangatlahhh nak cerita pasal tour guide kitorang ni.haha. Memang aku enjoy sepanjang dekat sana, tak stress dan rasa relaxxx, takk terkejar-kejar dengan schedule pakej yg dah ditetapkan. Kadang-kadang banyak jugak aku terdengar, kalau ikut tour guide yang x berapa ok, schedule jalan-jalan dekat sana agak tunggang-langgang. Nasib aku pilih Wak dari Jeju Tour & Travel nih :)


Pengalaman tempat-tempat yang dicover 

Banyak tempat yang best-best dan wajib dilawati yang Wak bawak kitorang. Antaranya Seoul Central Masjid dan Halal Street. Kitorang sampai-sampai je di Incheon International Airport, Korea dalam waktu Maghrib macamtu. Sumpah memang lapar sangatt dan Wak sambut kitorang dengan bagi roti dan susu pisang untuk alas perut sebelum bawak pegi makan di restoran halal Korea. 

Esok tu, Wak bawak kitorang semua start berjalan dan cover area Seoul. Awal-awal lagi Wak dah bawak pegi shopping dekat Namdaemun, iaitu one of the largest retail markets in Seoul. Dekat sini lahhh tempat untuk korang nak bershopping souvenir dan yang bestnya Wak tunjukkan tempat yang memang dia dah biasa bawak semua customer-customer dia. Of course lahh dapat harga paling murahhhhh berbanding kedai-kedai lain. Best kan? Wak kira macam dah kamcengg lah dengan owner kedai souvenir yang dia bawak tuh. hehe :P

Selain Namdaemun, kitorang melawat :-

  • Seoul Namsan Tower Park (located on Namsan Mountain in central of Seoul)
  • Myeongdong (one on the Seoul's main shopping, and tourism districts. Wak akan bawak korang pegi shopping dekat sini. Boleh gilerr kalau pegi sini sebab sinilah syurga membeli-belah lagi-lagi kalau barang cosmetic! Pheww~ 
  • Sightseeing for culture and Chongaestream 
         - Kyongbokgung Palace (royale palace with traditional Korea Guards)
         - Gwanghwamun Square
         - King Sejong Museum
         - Chongaechon (Cheongae Stream)

  • Nami Island (tempat yang wajibbb dan sah nak pi melawat sebab dekat sini lah tempat penggambaran cerita Winter Sonata) 






Wak bawakkan kitorang shopping dekat syurga brooch !! Memang tempat ni murah dan Wak dah  biasa bawak semua customer dia kt sini. Harga pun dpt murah kalau pegi dgn Wak :P 


Namsan Tower


Pad Lock!! 


Cheonggyecheon Stream



Gyeongbukyong Museum



So farrr, aku sgt suka pegi siniii !!! Namdaemun Street !! Banyak sangat baju lawa-lawa dan barang-barang souvenir




Myeong Dong at night




Aku cakap dengan Wak, nak pegi butik Playnomore dekat sana, terusssss zassss dia bawak akuuu!! haha bestnyeeeee!! Wak dah bertahun-tahun stay dekat Korea dan ada banyak pengalaman dekat sana. Even Wak sendiri fasih berbahasa Korea. That's why korang tak perlu ragu-ragu dengan service dia ;) 



Tempat-tempat lain kalau korang nak pegi dan nak suruh Wak bawak, tapi kena tambah duit sendiri (tak termasuk pakej) :-

1) Cafe' Avenue
  • Cat Cafe Seoul (highly recommended for to relax after shopping at Myeongdong)
  • Hello City Cafe Seoul 
2) Museum and performances
  • Trick Eye Museum Seoul
  • Nanta Performance
3) Korea Life
  • Eat out at Korean Squid Restaurant
4) Theme & Amusement Parks
  1. Lotte World
  2. Everland
  3. Han Gang River Cruise



Makan @ Halal Food Restaurant

Dekat sana tempat makan memang aku boleh cakap sedap sangat-sangat lagi-lagi aku dan suami memang fevret makanan Korea. Wak pulak banyak bawak kitorang pegi makan dekat Halal Food Restaurant ! Tak menyesal aku ikut Korea trip ni sebab berbaloi-baloi dengan pakej yang diambil.  

 

Yang wajibbb, KIMCHI!!


Halal Restaurant Food yang Wak bawak lepas seharian bershopping sakan! 
Sebelah hotel kitorang jee.hehe


Masa lunch ni, semua hidangan lebih pada sup-sup. Memang healthy gitu.
Ada sup tahu, sup telur, telur steam dan yang selebihnya side dish macam Kimchi tu.
Nampak macam simple, tapi sebenarnya licin kitorang kerjakan sebab sedap. Maybe sebab faktor lapar time-time sejuk. 


Halal Restaurant Food 

LOCATION : Ikan Bakar, Gosame, Sinchon.




Untuk dinner, kitorang makan nasi goreng. haha. 
Nasi goreng yang Oppa tolong gorengkan. hihi.
Nasi goreng ni pun tempat femes jugakkk dan cara-cara nak masak nasi goreng ni pun diorang masak depan mata kita sendiri. Biarlah gambar di atas berbicara :) 

Nasi goreng sotong. Sedap ke? Yes sedappppppp! Satu kuali tu memang banyak. Aku makan habis 1 kuali. HAHAHA. 

LOCATION : Myeong Dong




Sotonggg! Sedappp gilerrrsssss! 




Hotel 

Untuk 6 hari 5 malam sepanjang di Korea, Wak bagi kitorang stay dekat Hotel Mido. Hotel yang bagi aku selesa dan sesuai untuk aku bawak anak-anak kecik. Thank You Wak sebab pilihkan hotel best dekat sini.


MIDO Hotel




Bilik cukup selesa untuk kitorang anak beranak. 
1 single bed, 1 queen bed





Toilet dalam bilik sangat selesa


Toiletries yang dah disediakan siap-siap.
Syampu, body wash, lotion, ubat gigi & berus gigi. Completee! Takyah susah-susah bawak.


Breakfast yang disediakan awal pagi setiap hariii . Yang ringan-ringan je lah untuk kita isi perut macam roti bakar, buah-buahan, air susu, cornflake dan lain-lain.





Last but no least, kalau orang rasa nak pegi bercuti di Korea, tapi takde pengalaman bercuti dekat sana (1st timer), better pilih lah tour guide yang aku suggestkan nih. Aku tak tipu, aku sendiri rasa nak pegi lagiiii guna service Wak !! hehe.  


Thank You Wak tolong baling-balingkan daun kering . hihik!


Kalau korang kenal mana-mana kawan korang yang nak carik tour guide untuk Korea trip, suggestkan Wak ni tauu!

JEJU Tour & Travel 
Boleh "LIKE" siap-siap

Facebook Page : Jeju TnT
Follow Instagram : @jejutourntravel



Semogaa sharing kali ni bermanfaat bagi semuaaaa!




27 comments:

Kim Chaa said...

Suka stalk fb & ig wak sebab rasa macam kenal wak. Friendly je wak dkt ig & fb. Nnt ada rezeki nak g korea dgn wak. Hehe.

FaRLyNa NaTaShA said...

Asslm.. just nak tau je..kalau x keberatan.. kat mana lagi selalu irene makan makanan halal kat seoul? Especially kt myeongdong?

Nurmujahidah Ismail said...

ya Allah bestnyalaaaa.... hope someday akan berpeluang pergi korea.. amiiin

ArELeEz said...

bile u mention tempat2 yg u lawat, terus t'bayangkn running man. bestnye tgk your vacay.

Farhain Azmi said...

tq for sharing irene...teringin sgt nk pi korea ni

Munirah Mustafar said...

bilalah nak merasa bercuti ke Korea pula...

~♥dieyba_baby♥~ said...

pergi sni bape semua nye kos kalau bwk anak sorg.. makne nye klw 3 org g?? ada siapa2 tahu.. klw irine blh share kan ke..

Irine Nadia MaRceLLo said...

Dieyba : Kene tengok umur anak. Boleh check entry Part 2 saya di link
http://irinenadia.blogspot.my/2015/12/part-2-tips-bercuti-di-korea-bawak.html

saya ada terangkan details anggaran kos perbelanjaan ticket flight + pakej guna tour guide + duit perbelanjaan sepanjang di sana.

jeju seoul said...

Kebabomm. TQ Irine, Mirul, Nina, dan Baby Hasya :) Ok Boleh contact Wak ya kalau Sis2 semua nak pergi Korea ^^

Aini said...

comelnya keluarga irine =)

farah said...

Irene..boleh share tak kat mana beli winter jacket hasya? Farah cari bagai nak rak kat sume tpt..tp sume unavailable huhu

Nurul Nadia said...

waaahhh.. bestyaa... nice entry kak irine.. tengok post ni tringin plak nak pegi.. haha..

kyra perodua said...

rindu nak g korea lg..best..!!

Thegadissimple said...

salam..irine
nak tanya tudung awak material apa yer??

Vix alexa said...

Thanks for share :)

Nonton film online

Melody Stringer said...

wow nami island *_*


Wooclip movie

Lyna Balyna said...

Assalamualaikum sis....wahhh bestnya...sy suka tengok sis dgn suami sweet jee...dari dulu ikuti perkembangan sis...jom follow blog sy miss1stfebruary.com ...sy dah follow sis tq =)

nadhie wueen said...

wahh... bestnyaa Irine! makan sedap, tempat tido best, n sume tempat cantik2 :D nak gi korea gak ;(

Butik Pengantin Sirih Junjung Bridal said...

bestnya bawak photographer pergi travel.boleh snap memorable wonderful pics

zeera lily said...

best nya... tq for sharing
knp comei sangat hasya dlm carrier tu...

Myra Arshad said...

thanks for info irene!

Yuk Baiq said...

best nyer dpt g melancong....
cantik jgak korea nie ye....kna masuk dlm wish list nie..hihi

DNIBaby'sCUTE said...

Assalam dear,
Love your blog and the info of course..
Selama ni jadi silent reader jer..

http://mummyumardian.blogspot.my/
http://dnibabyscute1.blogspot.my/

Haryani Mohd said...

Cantik gambar yang di ambil, nampak wak orangnya friendly :)

Lirik Lagu Popular said...

best nye

Nabila Syifa said...

syokknya

tengku afza engku yusof said...

irine... mohon izin share ye.. tq sis..

 
Copyright © Irine Nadia | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in