Supplement untuk 2nd pregnancy


Assalamualaikum. 

Orang cakap bila anak kedua perasaan mengandung tu tak se "excited" macam anak pertama. Yang tu aku x tau nak describe macam mana, kalau aku takde pun rasa macamtu, sama je excitednya haaaa. Tapi, mungkin boleh nampak dari segi tahap sabar kot. Contohnya macam siapa tengah mengandung 1st baby, mesti excited bila bab nak pegi scan baby, kalau boleh tiap2 minggu nak pegi scan, kalau takut husband bising mesti pegi scan senyap2, alasannya sebab rindu nak tengok baby dalam perut. Owh i know laaa reason dan taktik tu :P Aku pernah mengalaminya. Tapi scan selalu pun x elok. Tapi bila anak kedua ni, tak sabar nak scan tu kurang lerr sikit. Macam sekarang ni, aku rasa check up sebulan sekali pun dah cukup. sebulan sekali baru scan, kalau macam dulu 2 minggu sekali. Takdelah sampai tak sabar. Maybe sebab masa 1st baby kita dah tau kan macam mana pengalaman and progress baby dari semasa ke semasa :) 

Untuk kali kedua ni, satu je aku perasan (as mention previous entry), yang aku x boleh minum susu sangat. Minum sikit tu boleh lah, tapi teguk banyak2 macam Medina dulu oh kenot kenot! sampai aku selalu usap2 perut sambil bermonolog sendiri dengan baby "sorry syg, ibu x boleh minum susu untuk awak, air manis2 je masuk". Aku kerap tanya dekat suami "abg, kalau syg x minum susu kali ni, banyak minum teh ice, milo ice, anak jadi coklat tak". Suami aku selamba dia jawab "merepek je lah,abistu kalau suka minum air oren, anak keluar2 nanti kulit jadi oren?". Aku tersentak la kejap ayat dia tu --' haha. 

Macam before ni jugak, aku cerita yang adik Medina dalam perut ni takde mengalami alahan apa-apa pun. Muntah pun takde, dari 1st trimester sampailah 2nd trimester yang sekarang aku ok je. Alhamdulillah.Berbeza serba serbi sangatlah dengan pengalaman mengandungkan anak 1st. Jangan akan2 datang teruk sudah.huhu.

Ramai tanya dekat aku, masa pregnant anak 1st aku makan ape supplement ape and dulu pun aku dah jawab soalan tu dalam entry ni

Untuk adik Medina, aku still teruskan and sambung makan Salindah. Tu supplement yg aku rasa x boleh tinggal kot. Kalau boleh semua anak nak makan Salindah. Salindah ni product homeophathy.



Salindah ni product memang femes dah. Sebut je orang mesti tau. Bagi yang mungkin 1st time dengar bila baca blog aku, Salindah ni dia ada set dia. Ada set hamil dan set bersalin. Tapi aku amalkan set hamil dia je, set bersalin tak. Set hamil ada 6 botol yang kau kena makan dari bulan ke bulan, adalah instruction dia yang kena ikut, bukan main tibai je makan. hehe. 

Start daripada B1,B2,B3, B4,B5 dan B6. Ramai tanya dekat aku dulu, bila kena start makan Salindah. Product dia start daripada kandungan dah cecah 12 minggu baru boleh makan dengan start dulu B1. Then diikuti dengan botol yang lain ikut masa yg dah ditetapkan. Sampailah minggu ke 36 mengandung, aku makan yang B6 pulak. 

Dulu ramai je yang komen Salindah ni x elok lah ape lah. Ada jugak yang aku baca, ada certain nurse dengan doctor tak bagi makan ada effect mcm boleh turun darah la, susah bersalin la bla bla yang boleh buat korang macam ragu2 nak makan. But i can say 80% - 90% testimoni cakap bagus, even akak aku sendiri makan untuk empat2 anak dia and even pengalaman aku jugak yang dah makan time Medina. 

Ramai jugak cakap benda yang sama yang Salindah ni kalau orang tu ngam dan sesuai, memang bagus kesannya. Wallahualam. Tapi sebabkan anak 1st aku ngam, maka aku teruskan. tak salah pun :) Alhamdulillah boleh nampak dari segi aktif sangat, bijak and cepat tangkap. Masa aku nak beli product ni pun, ada customer lain jugak datang nak beli , sempat borak jugak dengan aku, dia cakap dia memang amalkan utk anak2 dia. Masa anak 1st dia x amalkan product ni, anak 2nd dia makan Salindah and dia dapat tengok perbezaan ketara anak 1st dengan anak 2nd dia which is anak kedua lagi more active and bijak sikit. Tapi macam aku cakap, tu semua kuasa Tuhan. Benda2 macam ni atas usaha kita je nak makan ke tak :) Depends pada masing2. 



Selain tu, macam biasalah proceed makan folic acid. Benda wajib semua akan dapat kan. hehe. 
Tapi, aritu doctor tukarkan folic acid yang aku yg biasa ke Iberat Folic. Aku pun tak penah makan ni selalu makan yg biasa tu je. Cuma aku tanya dekat doctor ape beza folic acid biasa dengan Iberet Folic. Dia cakap, Iberet Folic lagi bagus, kesan dia lagi "power". Aku pun mcm angguk2 je. Sempat makan seminggu lebih macamtu, then aku rasa macam badan aku daripada kuat jadi agak lemah sikit and bila makan ni cepat mengantok. Tak lupe jugak, daripada aku x loya boleh jadi loya. Tak tau lah sama ada tu effect daripada iberet folic ni. Aku rasa macam yerr sebab effect dia nampak mendadak sangat.

Makanya, aku berhenti makan Iberet Folic dan pegi klinik mintak Folic Acid yang biasa tu, and keadaan kesihatan aku kembali normal. hehehe. Maybe x sesuai kot yg iberet ni.


Dan yang lain, selain Salindah, Folic Acid, macam biasa aku amalkan
1) Set pregnant Shaklee. 
2) Madu Qaseh Gold Adinda
3) Kapsul Habbatus Sauda

Madu dengan kapsul Habbatus sauda tu kadang2 gilir2 jugak makan. Ikut mana yang ingat je. hehehe..




Ok lah, yang lain-lain aku share nanti.
Dan aku terdetik nak share something yang even kalau kita nak kawen pun, tu adalah "rezeki",
dan ingat jugak yang bersalin dan melahirkan anak ni pun "rezeki dan nasib" masing-masing. 
Apa-apa cara atau kaedah kita bersalin sekalipun, tu semua rezeki. Please jangan banding antara satu sama lain, kalau kita banding2kan tu namanya kita tak redha dengan ketentuan Allah yang dah tetapkan untuk kita. 



See u next entry! :)
Mmuaahhhx!





47 comments:

Nurhayati Abdul Talib (YATT) said...

tak sabar nak tunggu 2nd baby keluar... hiksss :)

Nurhayati Abdul Talib (YATT) said...

tak sabar nak tunggu 2nd baby keluar... hiksss :)

Nad Shams said...

akk pun xbole masuk iberet folic ni.sejam lps mkn, trus muntah2, perut kembung. doc ckp sbb kandungan iron dlm iberet folic ni tinggi sikit.maybe kite xserasi.tu yg buat effect die cmtu..pepe pn. njoy ur 2nd pregnancy irine! akk tunggu ms bersalin..for my 2nd bb jg.. :) da~

Irine Nadia MaRceLLo said...

nad Shams : owh same la. rasa kembung2 and nak muntah jugak. maybe sebab drpd makan tu kot and iberet ni kan power sikit, kalau yg biasa tu power dia standard. hehe. Btw semoga dipermudahkan bersalin kak!

Masz Girlsz said...

irine..nk tnyer..klau skang dah pregnant 21 week..boleh ke mkn salindah.sbb klau mkn mesti x dr mula kan.sbb bila dah 21week mesti der step apa yg kne mkn seterusnya..penjelasan plis..

Hunny Biesya said...

Salam irine.. Sama la kita xbole msk dgn iberet folic tu.. Lps mkn je iberet folic tu trus rasa loya and pening.. Pastu bila muntah segala isi perut nk keluar.. Trauma da mkn iberet tu.. Tinggal mcm tu je..

Mar Mansor said...

lama dia menyepi..rupanya preggy lagi..tahniah irine..semoga selamat semuanya

Afidah Azmi said...

terima kasih Irine...good share..

Fazlina Samsuddin said...

Yeayyy.irine dh aktif smula=)

Fatihah Salleh said...

Assalam. Tahniah Irene for your 2nd pregnancy. Gumbira hati dapat baca blog irene lagi. Moga Allah permudahkan urusan Irene dan moga baby dalam perut sihat... amin

Jom Baca Tentang: Makan dengan betul untuk kurus

Nor Azua said...

Xsilap saya iberet folic untuk mommy yg hb rendah, cam saya dulu sempat makan dalam 2mggu hb dah cantik, mmg kesan dia power sikit dari makan iron tablet yg klinik bagi.time tu xkenal lagi shaklee.boleh makan vitalea shaklee kalau nak naikkan hb.just sharing!btw take care and smoga irine sihat2 je diprmudahkan sgalanya.

Sally said...

anty pun makan salindah dari mengandung 5 bln hinggalah habis pantang masa anak kedua...mmg bagus dan anak lebih aktif dan cerdik.

ieza ashaari said...

Mcm best je ngndung lg eh. Nk tmbh adik darwish lah. Eh! Take care irine.

Suryanie Mustapa said...

Rindu salindah..my 1st prngcy pn sy amek complete set salindah..baby mmg aktve sakan..cpt blaja..mulut ringan..next prgncy wajib kena amek set salindah balik..tahniah irine..

Norazwin Samsudin said...

Salam Irine, Iberet Folic ni bagus cuma kadang orang tak tahan dengan kesannya. Memang akan jadi loya. tapi kandungan dia cukup bagus :)

Sheila Salim said...

Assalamualaikum irine, salindah bagus ye? teringat gak nak cuba. in shaa Allah, next pregnancy nak cuba. heee jaga diri baik2 ye dik ~~~

Sheila Salim said...

Assalamualaikum irine, salindah bagus ye? teringat gak nak cuba. in shaa Allah, next pregnancy nak cuba. heee jaga diri baik2 ye dik ~~~

sonya rosida said...

kalau soal mengurusin perut abis melahirkan gimana kak ?:) kayak gini bisa gak http://www.mitrakosmetik.com/tips-mengecilkan-perut-setelah-melahirkan.html

Rohani Ahmad said...

Kat mana nak cari supplement salindah ni ya?

faezah jalil said...

assalamualaikum irine..
Take a good care of your pregnancy..even dah yang kedua but still pengalamannya berbeza.. :D

bellanona said...

Habbatus Sauda boleh ye dimakan ketika mengandung..info bagus ni

Nur Razali said...

good info :)

Azura MZaki (SihatCantik4U) said...

Good sharing. Iberet folic acid memang bagus. kawan saya ada ambil during her pregnancy

Eda Othman said...

Hi irine.. if can pls avoid sinthetic drugs mcm iberet folic.. makan dr sumber yg original drpd makanan sndiri... i pun x boleh Go dgn IF... tp apa yg i amalkan slama pregnant smpai lahirkan is just Yemeni Pure Honey, habatussauda, saffron, jus peria formulasi sunnah dan olive oil... syukur sgt mmg dipermudahkan bersalin.. Allah makbulkan hajat i untuk homebirth..dan baby lahir dlm masa 2jam lebih je lps terus dpt active labour.. just nak share.. pemilihan madu sgt sgt sgt penting... akan nampak kesannya pd baby... sbb tu i amik madu asli yaman.. sbb madu yaman terkenal sbg madu terbaik dunia... habatussauda i ambik dlm bentuk liquid.. sgt bantu utk cmpur dgn madu(sunnah nabi) dan sapu bila2 cramp n senak ulu hati.. skejap je angin kuaaaa ;) jus peria utk stabilisekan HB dan beri tenaga... zafran utk cuci darah merah kita... makanan sunnah mmg terbaik... dan smpai skrg i beri oral pd baby i dah masuk 10 bulan.. sbb i x vacc baby... all natural dan alami insya Allah... lg saatu petua nak elak baby breech, irine lamakan posisi sujud... time solar 5 waktu tu sengajakan lama sujud tu... it really helps sayang... wish u all d best.. ameeen yrba

Eda
013 2292 783

Rosmiza Ali said...

Semoga baby yg bakal lahir ni nanti sihat & cerdas macam kakak dia jugak.. ^^,
Rosmiza Ali Official Blog™

Izzati Ghafur said...

belum terlambat nak wish, congrats irine. hugs!!

Izzati Ghafur said...

belum terlambat nak wish, congrats irine. hugs!!

MunSiKettod said...

Bestnya :) Tahniah irine for the second baby..semoga semuanya dipermudahkan..

Shida Idris said...

kenapa irine tak makan shaklee?

Shida Idris said...

owh, sorry terlepas pandang...hihi

Suriana abdul kadir said...

tahniah irene!
suka la medina ada kawan nnt..

azman hayaty said...

Assalamualakum Puan..

Tahniah ye!

Semoga segalanya dipermudahkan.

ummu hasni said...

Ingatkan Irine tak amal set pregnant Shaklee tadi. Thumbs up! Saya memang amal Shaklee je sebelum, semasa dan after birth. Alhamdulillah, sangat serasi dengan saya. :)
http://bit.ly/1wPa3Kr

Ayu azmir said...

Tahniah

mizzleenaothman said...

Hi Irine.This is first time i singgah blog u very nice and neat.like you also sweettt.Jemputlah sinoleh ggah blog i yer boleh sharing2 info.Tq

Dokter faRyn said...

Hi Salam kenal. :)

I beret folic tu untuk nAikkan hb. Sbb masa pregnant, Ada certain physiological changes yg Akan effect dekat darah. So tend to develop anemia (Kurang darah). Iberet ni, kandungan iron dia tinggi sikit kalo compare dgn obimin..

Just my 2cents :)

ilham haikal said...

Nice post Irine... semoga bertambah2 lagi anak lepas ni.. haha
Betul tu.. kita punya kehidupan xperlu banding dengan orang lain.. setiap kehidupan seseorang itu adalah unik..berbahagialah dengan kehidupan sendiri.. :)

anaalut said...

Hi irine, x sabar nak tengok 2nd baby irine :)

visit my blog: anaalut.blogspot.com

Mrs.Marley said...

Hi Irene!Salam perkenalan dari akak. Tahniah sebab pregnant lagi. Akak pun tak boleh makan iberet folic tu. Terus muntah-muntah.Asalnye makan iberet folic tu sebab HB rendah. Bila makan, loya2 pulak.Terus stop & makan asid folic je.

AZENI AHMAD said...

Memang sgt penting ambik vitamin b semasa mengandung..
dan kebiasannya kalau terbiasa dengan sesuatu produk, better sambung je terus makan kan..
mungkin awak leg tambah dengan minyak ikan sebab bagus utk perkembangan baby..
banyak jugak kat farmasi kan.. antara suplement yg harus, tak wajib pun.. hehehe..
prenancy moment sangat best kan.. i love it..

ayue ismail said...

Memang rakyat Malaysia banyak masa untuk baca atau tulis blog. Saya pula banyak masa diluang untuk mengurut. Sesiapa nak rasa penangan urut tadisional asli melayu khas untuk wanita bolehlah berkunjung ke website http://urutwarisanputrajaya.1blog.my atau facebook https://facebook.com/urutwarisanputrajaya

Terima kasih ;)

nurfadilah suardi said...

Tahniah Irine. Rindunya rasa saat pregnan. Take care. Semoga Irine dan baby sihat dan dilindungi Allah

thuraiya said...

salam irine,boleh share experience about pregnant and breastfeed?tq ;)

sYiRa LoKMaN said...

Siapakah antara BLOG TERBAIK MALAYSIA 2015 :D
http://syiralokman.blogspot.com/2015/01/malaysia-best-blog-2015.html

TAHNIAH ^_^

Happy walker said...

take care yeah~

Regards,
(A Growing Teenager Diary Malaysia)

Najib Ariyan said...

entry ni mengingatkan saya pada adik perempuan saya dulu... anak pertama minum air soya banyak2... anak keluar kemain putih lagi... anak kedua minum milo bebanyak... anak keluar aktif giler... tiba anak ketiga tak minum apa2 dengan banyak... macam biasa jer.. anak sopan lagi pemalu, pijak kasut pun tak mati...

sama ada sebab makanan minuman atau sebab mentaliti mak bapaknya...

atiqah subkhi said...

Tahniah irine! Semoga dipermudahkan urusan :) tahniah juga sbb masih mengekalkan penggunaan supplemen shaklee :D

htpp://www.beauteeyou.blogspot.com

 
Copyright © Irine Nadia | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in