Mama VS Anak !



Ya Allah, ampunilah dosaku. Ampunilah dosa ibu yang melahirkan dan menyusukanku. Kasihilah mereka Ya Allah. Lindungi mereka dalam perlindungan terbaikMu. Tempatkan ibu susuku di tempat yang mulia disisi-Mu ya Allah. Sesungguhnya, ibuku adalah wanita yang terbaik yang pernah kau berikan untukku. Rahmati mereka ya Allah. Amin.

Ya Allah, mudahkanlah untukku untuk bisa berbakti pada ibuku. Beliau telah memberikan yang terbaik untukku, namun aku belum bisa membalas kebaikan beliau, membahagiakan beliau, menghilangkan duka dan menghadiahkan senyum diwajah beliau berdua.

Jadikan kami..
Anak yang kenal erti budi
Tidak takbur meninggi diri
Walau sudah berkedudukkan tinggi
Demi mencari redhaMu ilahi

Segala apa yang diberi
Dari ibu yang dikasihi
Dari dulu hingga kini
Tak kan dapat dibayar ganti


Sekali lagi Ya Allah yang Maha Pencipta
PadaMu sahaja tempat meminta
Ampunkan segala dosa 
Samada kecil atau besar ia
Dari kami juga ibubapa
Mudah-mudahan mengundang ke syurga
Dan jauh dari segala sengsara
Jauhkan juga azab neraka

Amin..AMin..AMin..
Sila aminkan doa nih ramai-ramai ok. Moga ibu kita sentiasa berada dalam keberkatan oleh-NYA.

Herm..bila buka cerita pasal ibu @ mak @ mama @ ummi @ mummy nih, hati cepat jadi sebak, sentap, dan sensitif sikit. Mungkin terasa sangat macam banyak je dosa ni. Walaupun muda lagi, tapi diri sendiri  boleh muhasabahkan diri masing-masing kan? Ada jugak aku pernah survey-survey dekat kawan-kawan aku, 

"korang..korang..korang rapat dengan sapa? MAk korang or bapak korang? "

Majoriti cakap rapat dengan mak laa kan..tapi ramai juga cakap rapat dengan ayah diorang. Owh, pendapat masing-masing kan..keluarga masing-masing. Ada jugak yang banyak anta email dekat aku, tanya macam mana boleh rapat dengan mak n ayah, rapat dengan adik-beradik. Tipulah kan, kalau dalam sesuatu hubungan kekeluargaan tuh tak pernah berlaku salah faham. Mesti ada punya. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula hubungan keluarga (suka-suka je tukar ayat) huahuahua.
Tapi..ingatlaa.."air dicincang takkan putus".
 Ko cincanglah punya cincang secincang cincangan mana pun, takkan putus punya.
*pening baca ayat sendiri macam keleng*


bangga sikit sebab antara adik bradik aku, aku je satu2nya yg ngikut lesung pipit mak aku..haha. Yang lain, NON ADO!! *gelak kejam*
tapi tang gigi rabbit dua ekor aku  tak tau mana datangnye keturunan nih.
*sengih gedik*

Mama..
kalau mama baca blog Murni ni kan,
mama ingatlaa..
Sedegil-degil Murni skalipun, Murni tetap nak jadi anak yang terbaik.
Sedegil-degil Murni nak bangun pagi pun, Murni tetap sayangkan mak.
Sedegil-degil Murni melengah-lengahkan masa nak tolong mak pun, Murni tetap sayangkan mak..
Memang terasa nikmat apabila seorang anak dapat meluahkan apa-apa masalah dan perasaan dekat seorang yang bernama "ibu".
Seriusly, memang aku rasa nikmat tuh. 
Sebabkan tuh, my mom is my best friend forever and ever! 
Nak-nak bila aku balik drpd uitm je, orang pertama aku carik mak aku rrr.. Walaupon mak aku nih jenis yang tido awal sebab penat baru balik kerja, tapi dalam senyap-senyap mesti aku carik dan curik2 masa nak borak n gelak2 ngn mak. Owh..normal la tuh kan..semua anak macam tuh..
* tapi skang mama aku tido lambat dowhhh...montang-montang dah ada facebook sendiri, rajin dia on9 mengalahkan aku! huahuahuahau..begebut-gebut kot laptop dengan aku.*


To all my friends and readers blog ni,
aku tau, ada antara korang yang tak rapat @ ada masalah dengan mak korang. Ramai yang mengadu dekat aku.. Tapi better korang pulihkan semula hubungan itu.  Kita hidup dalam dunia nih bukan lama pon, sementara je..hanya dunia pinjaman daripada Allah je. Aku ingatkan untuk diri aku sendiri..sbb aku pon pernah buat salah. At least, dalam blog aku nih, bukan aku tulis hanya untuk suka-suka je, tapi untuk share-share benda yang baik. Memandangkan blog nih pon agak ramai yang baca, apa salahnya aku sebarkan benda-benda yang baik sikit. Dapat pahala secara tak langsung.huhu. Benda yang baik, kita share ok?

61 comments:

joegrimjow said...

antara blogger yg kenal mak dan anak skali
;)

joegrimjow said...

antara blogger yg kenal mak dan anak skali
;)

LILY ELISA said...

trharu sy bler bce perenggan yg akhir tue , mmg btol kata kakak ! Pape pown sy rapat nan mak. malu nan bpk :)

Zool Blogger said...

ibu adalah segalanya. Syurga di bawah tapak kakinya.. hargailah masa kita bersamanya di dunia sebelum beliau meninggalkan kita..

ZooL

alip said...

terbaek babe

Encik Tikus said...

murni ? hehehe ;P

Andy Zulkipli said...

terbaek..,
aku suka...=)

^linas^ said...

nice

SweetSyaza said...

saya sayang mama saya.. :')

fidzzone said...

betol tu..hehe.
ade button like x?

noor said...

betul2..mam is everything..dialah tempat kita mengadu, bertukar pendapat, rahsia segalanya laa..

xda apa yang boleh ganti mak kita yg satu. mak kandung xsama macam mak tiri, mak angkat, angkot segalanya laa..

so, sebagai anak..hargai la insan yang bergelar mak. kerna mak adalah insan yang amat bernilai..=)

setakat gado2 tu biasa la..tp pastu kena la mnx maaf..n mmg compom mak akn maapkan kita..kan kan kan..

Sara Mysara said...

macam mana pon keadaan ibu kita. beliau tetap ibu kita. xde orang lain yang boleh ganti tempat ibu.

selagi ibu masih bernyawa, berbaik2 la dengan beliau, lagi2 syurga itu dibwah tapak kaki ibu...

syg ibu... =)

ZaHiDa said...
This comment has been removed by the author.
0sh!Nz d' sen0r!ta said...

olololo.. anak secantik emak.

PreTty pInK... said...

sayang mama!!!
the best ever!!...
kann...kan..

Na Bb said...

ibu..ibu..engkaulah ratu hatiku..

Nor Athirah Ismail said...

mak dgn anak same cantek !

Lina Khairunisa said...

yeah, usaha yg bagus kak murni. alhamdulillah hubungan lina dgn ibu baik. :)

btw, akak mmg patut dijdkn role model for teenagers masa kini. :)

Ayeem Jemain said...

haha keleng. nad racist. hahaha. ;D

AIman_De_Cloud said...

mak. tetibe2 i miss u~ waaa irine eman rindu mak arrr..

acanmunie said...

mak dan anak sama-sama lawaaaaa sangat:)

NUR HazieRAH said...

sgt suke dgn entry iniiiiii.... double triple n zillion thumbs uppp... (wlaupon ade 2 je thumbs).. hihi

ShayFiq said...

walaupun saya lelaki, saya paling rapat dgn mak..ahah, entri ni mengharukan diri. rindu pula kat mak skrang ni. (T_T)

azie light osmond said...

msa arwh mak masih hidup mmg rpt dgn dy..dgn ayah xrpt sngt..tp skg da 11 thn mak meninggal,hubungan dgn ayah SANGAT2 rapat!!da bole buat geng dah ni ha..haha!

FAITH me said...

huhu...sedeyh2..da laaa i nie homesick..haaa dah nanges..='(

hazlin said...

salam.. lamanya akak tak singgah sini.
mak irine yg vouge!..
mak lebih mudah faham perasaan dan sifat anaknya.. sbb tu ramai yg rapat ngan mak

Qarl said...

cik-adik-irine-yg-sdg-dilanda-cinta,

like dis entry 1 juta kali leh?

qarl sgt2 rapat dgn my mum tau

Miss Sunshine said...

sayu bace...even anak tunggal n xde ayah...sya tetap b'syukur ade mak (^_^)...luv u mum...

@ien_R@z said...

sebak jer bila ingt mak.. huk3.. semoga ALLAH merahmati mereka yg bergelar ibu dan bapa.. amiinn..

yup! ibu tetap best frenz terbaik!

asmaroro said...

my mom is my bestfriend too =)

mcjust.lol said...

sayang mama and abah...



wuwuwuu... rindu arwah abah, dah takde tempat bermanja dah..

='((

cEro said...

SANGAT BETUL dgn semua yg ditulis...
slalunya entri camni ade waktu hari ibu je, tp kita lupa hari ibu adalah tiap2 hari...

Erma Fatiha said...

POST yang best dan menarik..

sedeh pula...ibu engkaulah ratu hatiku,ratu segala-galanya.

Hashira Yusoff said...

saya syg mak sy..

-->nice entry,buat I teringat ibu yang jauh di kampung.

ima said...

Samat hari ibu!
eh, best entry r irine. ;)

merahitujambu said...

sayang ibu sgt2

BLADE EDGE said...

syurga di bawah tapak kaki ibu...

reena said...

Cantiknya your mom..

faizal said...

amin..moga bonda2 kita semua dirahmati selalu, dipanjangkan usia, disihatkan tubuh badan..

p/s:dik,pe tajuk lagu kt music box tue ek? nice gile..

Schajar McFlurry said...

i l0ve my dad m0re.... =)

maisyara Pot! Pot! said...

oh! hari tu mai tak silap org la. terjumpa mak u dekat family store. tak brani nk tegur u coz takut salah org. heee^^


* comment macam tak ada kena mengena dgn entry jep :P

NynaMysarah said...

yeahh! i love my mum most

n A d i A said...

sayang mak saya jugak!!!
irine.. nak tanye.. mane irine beli tudung2 tu sume ae.. hehehe..=)

BLUE DOT MART said...

waaa...caya la irine..i support u 101% gitu..weeee...anyway, im new here..sayang mak saya jugk (most)..(^_^)..selamat berkenalan to semua blogger2 yg lain..salah silap harap maaf kn yeee..heee~~

zam.enol.arep said...

assalamualaikum emak. ;]

b.O.n.d.a said...

siyes macam adik badik!
alahai
=)

* bOnda agak tak rapat ngan ibu sendiri masa muda remaja dulu..kes bOnda membesar di asrama penuh & balik kampung pun just jumpa nenek..kes nye sebab parents tersangatlah away masa tu..15tahun laut memisahkan kami..cuti sem jer baru dpt balik sabah..but nOw, alhamdulillah dah ngam sebab dah berumah tangga..but still kekOk nak manja2 like adik2 yang lain..

izee said...

samaa mukaa..tang lesung pipitt tuu mmg sejibikk heehee..nice to meet u!

Un Phat Lee said...

sedeh pulak gua baca citer lu nih.ehe XD

mush said...

mak yg comel turun ke anak pulak..sama² cOmel...

Prince & Princess said...

btl kata murni tu..aka setuju sgt..wlu sejahat mn pun,seburuk mn pun perangai ibu kta,kta kena terima beliau seadanya & perlu sentiasa berusaha utk jadi anak yg baik utk beliau..sm2 la kita ingat mengingati..love my mom & love u little sis..mmuaahxx..

SuTeRa said...

xkisah la kan rapt ngan sape...janji kte tahu tangjwab sebagai anak...
hargai mak n ayah sementara ada lgi..

akk just share...mak akk meninggal masa umur akk 9 thun...kami 10 adik beradik...adk yg last x tgk pun mak...bgun pgi je mak masuk hospital...until now akk rasa cemburu ngan org yg ada mak..tp xpe...Allah lbh syg die...

aRE_DAm said...

sememangnye IBU tu adalah sebaik-baik pemberian ALLAH s.w.t...dh menjd kewajipan anak2 tok menyayangi mereka...doa IBU adalah penawar segala-galnye...berdoalah tok kesejahteraan mereka n x lupa pada ayah skali...

ayyu zainol said...

ibu kak irin panggil akak , murni ke ? sedap name tu =)

aishah aziz said...

irine..u so cute n pretty...

Alyaa aaa said...

akak irine,cemana akak boleh buat layout blog yang cun ceni?
ajar boleh?

piqah[: said...

sys irine,
ske bce blog akk
^_^

farahD said...

Hi Irene, Care to exchange link ? =P

http://jijana.blogspot.com

twinkle twinkle said...

waa,,comel la :D

dunspeak♥ said...

my mummy is my bes prend 4 eva :)

windy said...

mumy pon cun la cam owg mude hehehee

dilaOHdila said...

lawonya mama irin
patuttlah hidung irin mancung ada dimple lagi, masyaallah
cute sangat.....kim salam kat mama erk
salam perkenalan dari kak dod

 
Copyright © Irine Nadia Marcello | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in